Geen categorie

Transport & Logistiek

De komst van de elektronische handel heeft de manier van kopen die wij kenden veranderd; de aanpassing aan deze nieuwe consumptiewijze is van de kant van de samenleving zo snel gegaan dat de inspanningen van de ondernemingen om aan hun behoeften tegemoet te komen niet altijd toereikend zijn.

Maar niet alles was zo populair, de online handel stuitte op barrières die de klanten ervan weerhielden te kopen. Klanten die gewend waren fysiek te kopen, weigerden online te betalen uit angst hun informatie op de verkeerde plaats te bezorgen of te worden opgelicht.

E-handel is erin geslaagd deze barrière te overwinnen en vandaag is digitaal betalen geen probleem voor de consument, maar hij zal wel rekening houden met de verschillende leveringsopties die de handelaar biedt.

Daarom is het van belang de inspanningen te richten op de ontwikkeling van transport & logistiek in dit gebied.

Sleutels tot verbetering van de logistiek in de laatste kilometer

1. Diversiteit van leverings- of inzamelingsmethoden

Bezorgers hebben dagelijks te maken met de onzekerheid of de koper van het pakket wel thuis zal zijn wanneer de goederen worden bezorgd.

Er zijn alternatieve middelen om dit te voorkomen, een daarvan is communicatie tussen bezorger en klant. Door deze techniek toe te passen kan de klant de plaats van levering kiezen waar hij de bestelling in ontvangst wil nemen of zelfs contact houden met de bezorger en in real time een ontvangstplaats afspreken.

2. Creativiteit in vloten en procedures

De distributiemodellen hebben de laatste jaren een ontwikkeling doorgemaakt, niet alleen op het niveau van de bestelwagens, maar ook op het niveau van de klantenservice bij de levering van de producten.

Het gebruik van meer wendbare en veelzijdige voertuigen, zoals motorfietsen of fietsen, zijn slimme weddenschappen voor bedrijven om zich efficiënter door steden te verplaatsen.

3. Planning van leveringsroutes

De planning van de kortste routes, met minder verkeer en het op elkaar afstemmen van verschillende leveringen in hetzelfde gebied, maakt het mogelijk de dienst rendabeler te maken, het brandstofverbruik te verminderen en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.

Bovendien vergemakkelijkt software die voor de transport & logistiek sector is ontwikkeld, het werk. Deze systemen, die zijn ontworpen om de beste winkelervaring te bieden, bieden een respons in real time, bevorderen de actieve communicatie tussen de werknemers, verbeteren de coördinatie van de distributie tussen de operatoren, verminderen de kosten en voldoen aan alle eisen van de organisatie.

4. Communicatie tussen de betrokken gebieden

Omnichannel maakt toegang op afstand mogelijk tot voorraden, klantenrapporten, updates en incidenten, waardoor onvoorziene gebeurtenissen proactief kunnen worden opgelost en een groot aantal voordelen voor de transport & logistiek sector.

Investeren in innovatie, ontwikkeling en creativiteit levert resultaten op. Een goede bedrijfsorganisatie, vlootbeheer en strategische planning zijn enkele manieren om resultaten te boeken.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *